Goldberg variations Revisited, een compositie van George De Decker voor piano solo en klankband en uitgevoerd door pianist Geert Callaert, kreeg zijn wereldcreatie op het Bach Heritage Festival 2022 in Bozar.
De eerste, aangeslagen noot klinkt twaalf seconden door, rafeling tot op het dunste draadje van haar klank. Rond de rafeling zet een zwellende stilte in en net voor het hoogtepunt van de zwelling, vlak voor het wegvallen van de laatste trilling, prikt een volgende noot de stilte door, opening wijdopen nis, vanwaaruit het wit in het wit begint.
Bachs Goldberg Variaties zijn canon, elke pianist verhoudt zich op een bepaald punt tot dit werk. Een myriade aan versies en arrangementen heeft De Decker beluisterd en geanalyseerd, het oor een mes, in elke variatie sneed hij in het horen naar de vlijmscherpe kern: wat is de essentie?
De toonaard en het karakter van de oorspronkelijke compositie bleef behouden, het overbodige werd uitgebeend tot bij elke variatie enkel klankskelet overbleef. Het resultaat is een nieuwe compositie voor piano solo en klankband, maar in wezen is WIT IN WIT een landschap, een broos reliëf van klank, geluid en stilte.
Een noot die zo lang doorklinkt dat ze zich uitstrekt in een vergezicht.
Een dissonant die diepte slaat, en in die diepte vormen rotsen zich uit toonclusters, de lucht vol oscillerende boventonen ergens is het windstil, geruisloos
(CD tekst: Charlotte Van den Broeck)
Wie dit gemist heeft, kan nog een idee krijgen via enkele mooie zwart/wit video's op zijn website of via onderstaande trailer