Het tweejaarlijkse festival “Belgian Music Days” ontstond in 2018 vanuit het idee om alle taalgroepen in België samen te brengen rond een gemeenschappelijk muzikaal erfgoed.
Het chronologisch kader heeft betrekking op de geschreven muziek van 1830 tot heden. Er is een bijzondere aandacht voor de muziek van levende componisten. De muziekdagen staan ook open voor nieuwe genres die in de conservatoria onderwezen worden zoals Jazz en Elektroakoestische Muziek .
Aan het voorstellen van ons patrimonium is ook een pedagogische component verbonden. Zowel leerlingen van muziekacademies, hogeschoolstudenten als professionele musici worden actief betrokken.
De "Belgian Music Days" wenst een brede uitwisseling te bevorderen door de verspreiding en de uitvoering van composities, maar ook door ontmoetingen te stimuleren en alle actoren van het Belgisch muziekleven samen te brengen, zoals programmatoren, musicologen, gespecialiseerde labels, de media, de directeurs van academies en de conservatoria. Dit alles in het kader van conferenties, premières, tentoonstellingen, toonmomenten en debatten.
Het is de bedoeling de “Belgian Music Days” -in samenspraak met muziekonderwijsinstellingen in ons land- telkens in een andere stad in te richten, en er concerten en voorstellingen te organiseren in de meest uiteenlopende bezettingen. Deze variëren van symfonieorkest tot kamermuziekensembles of elektroakoestische muziek.
BMD-2018 werd georganiseerd in Leuven (Vlaams-Brabant) op de Luca School of Arts en BMD-2020 zal plaats vinden te Bergen (Henegouwen) in samenwerking met Arts2, Musiques Nouvelles, het Royal Chamber Orchestra van Wallonië en Arsonic .
Het artistiek comité van de Belgian Music Days bestaat uit vertegenwoordigers van de Componisten Archipel Vlaanderen (ComAV), het Composers Forum, Kunstenpunt, Point Culture, Matrix, ISCM Vlaanderen en de Unie van Belgische Componisten.
Deze Belgische muziekdagen worden ondersteund door de Waalse Federatie van Brussel, de Vlaamse Gemeenschap, Deutschschprachigen Gemeinschaft Belgiens en Sabam For Culture.
Wie erbij was, kan het bevestigen: Mons is een aangename stad en de zes concertlocaties waren zonder uitzondering goed gekozen (ARSONIC, Auditorium Harry Halbreich, Mundaneum, Chapelle Du Silence (Arsonic), Auditorium Abel Dubois, Conservatorium Grande Salle).
Maar bovenal was het een mooie en goedgevulde 2de editie! Het was hard werken, maar ComAV is best wel trots op het resultaat. Door de artistieke samenwerking van ComAV met het Forum des Compositeurs, Kunstenpunt, BeFeME-FeBEM, Point Culture, Matrix, ISCM Vlaanderen en de Unie van Belgische Componisten werden gedurende 4 dagen op deze 6 locaties concerten georganiseerd met een zeer gevarieerd en kwalitatief aanbod aan genres en uitvoeringen. Onze dank gaat trouwens ook nog uit naar alle ondersteunende partners!
Tijdens deze dagen zijn 111 componisten met hun werk aan bod gekomen. Er werd door de organisators gestreefd naar een evenwicht: de meeste componisten werden 1 maal gespeeld, enkele 2 of 3 maal.
Hieronder de lijst met componisten in volgorde van het festivalprogramma. We hebben ze voor u uit het programma gedestilleerd.
Daaronder ook nog enkele sfeerbeelden
1 | Luc Van Hove | Sonata for violoncello and piano, Op. 29 (1991) |
2 | Cesar Franck | Sonata in A major for Cello and Piano (1886) |
3 | J.-P. Deleuze | Sonances de l’an Levant pour violon et live electronics (2014) |
4 | E. Ysaÿe | Sonate n°7 (inachevée) Complétée par Bram Van Camp (2020) |
5 | Bram Van Camp | Improvisations pour violon solo (2011) |
6 | Luc Brewaeys | Ni fleurs, ni Couronnes: Monument pour Jonathan Harvey, pour violon et live electronics. (2013) |
7 | Michel Fourgon | Souvenir d’un bel été (2 vl) |
8 | Wolfgang Delnui | Cinq séquences pour piano seul |
9 | Eugène Ysaÿe | 3ième Sonate, Ballade (vl) |
10 | Paul Pankert | Fakeflutes (fl & électronique) |
11 | Karel Goeyvaerts | Quattuor à clavier avec magnétophone |
12 | Hao-Fu Zhang | La voûte éthérée (1998) |
13 | Maarten Van Ingelgem | Ostinato (2017) |
14 | Adrien Tsilogiannis | Apprivoiser la pénombre (2018) |
15 | André Laporte | Venite et Videte pour choeur a capella |
16 | Jean-Paul Dessy | Vertiges pour cordes |
17 | Piet Swerts | Drive pour cordes |
18 | Wilfried Westerlinck | Landschappen VIII pour saxophone et orchestre à cordes |
19 | Frederic Devreese | Prelude nr. 1 pour cordes |
20 | Willem Gommaar Kennis | Haec Dies pour choeur et orchestre |
21 | Annette Vande Gorne | Ce qu’a vu le vent d’est (2003, 7’59) |
22 | Elizabeth Anderson | L’heure Bleue, renaître du silence (2016, 16’38) |
23 | Charo Calvo | Hertziana (2018, 13’17) |
24 | Daniel Perez Hajdu | Respiration des Pierres (2019, 14’53) |
25 | Sophie Delafontaine | Gris Souris (2017, 10’) |
26 | Ingrid Drese | Treize virgule huit (2019, 22’33) |
27 | Marie-Jeanne Wyckmans | Paysages (2016, 8’) |
28 | Roeland Luyten | Knars (2018, 9’38) |
29 | Laryssa Kim | Elatus (2018, 16’) |
30 | Jean-Baptiste Zellal | Fracture (2019, 11’) (création) |
31 | Daan Janssens | Paysages : Etude Ipour violoncelle et piano (6’) |
32 | Daan Janssens | Paysages : Etudes IVpour trio à cordes, piano, percussion, flûte basse, clarinette basse et direction (6’) |
33 | Pierre Slinckx | commande pour trio à cordes, flûte, clarinette, percussion, piano, guitare électrique et direction (30’ ; création) |
34 | Boris Gaquere | Hommage à Roland Dyens (2017) |
35 | Frederik Neyrinck | 3 Echos der Mischung VI (2012) |
36 | Jean-Pierre Deleuze | Espaces oniriques III (2016) |
37 | Stefan Hejdrowski | Prendre corps (2017) |
38 | Denis Bosse | Lettre à Marc Jaureguiberry (2001) |
39 | Denis Bosse | La lettre impudente (2017) |
40 | Wim Henderickx | In Deep Silence I (1998) |
41 | Marcel De Jonghe | Prélude Gnossienne |
42 | Jean-Pierre Deleuze | Cloches dans la brume |
43 | Frédéric Devreese | Un aller-retour |
44 | Patrick Dheur | Micro-prélude n°2 Esquisse concertante |
45 | Michel Dikovec | Atlantis |
46 | Robert Janssens | Un vendredi 13…. |
47 | André Laporte | Postlude |
48 | Norbert Leclercq | Nano |
49 | Claude Ledoux | Ce que raconte la ligne |
50 | Michel Lysight | Koan |
51 | Viviane Mataigne | Haïkus |
52 | Laurent Pigeolet | Aphorismes |
53 | Jean-Marie Rens | Déphasons |
54 | Hans Sluijs | Infernal inspiration |
55 | Frederik Van Rossum | Miniature (extrait 12 miniatures) |
56 | Philippe Verkaeren | Ostinato |
57 | Wilfried Westerlinck | Frontispice |
58 | Danielle Baas | Ruptures |
59 | Lieven Baeyens | Un dialogo molto animato |
60 | Michel Defourny | Toucher l’Osmose |
61 | Raoul De Smet | Reminiscenties VI |
62 | Anne Martin | Transitoire |
63 | Marc Matthys | Twins for 8 strings |
64 | Shahriar Sharifpour | Différence |
65 | Georges Velev | Sombre Moyen-Âge |
66 | Carl Verbraeken | Uitgeleide |
67 | Renier Doutrelepont | Tombeau III de l’Ange Pale |
68 | Marian Mitea | Cello in May |
69 | Fabio Schinazi | In memoriam |
70 | Jean-Marie Simonis | Incontro |
71 | Félix Snyers | Doux et tendres moments élégiaques |
72 | Willem Pelemans | Zeven personages van James Ensor (1933): 2. Craco-Cigaret, 4. Cafrousse, 5. Panachet [3’] |
73 | David van de Woestijne | Variations d’ après un thème de Lodoïs-Batiste Lataste (1955) [9′] |
74 | Wilfried Westerlinck | Suite (1969-70) [9’] |
75 | Frank Agsteribbe | Suite hybride (2010) [9’] |
76 | Daan Janssens | (…presque pas.) (2015) [5’] |
77 | Johan Huys | Étude en forme de danse (2018) [3’] |
78 | Bernard Foccroulle | Tombeau pour ceux qui n’en ont pas (2019) [4’] |
79 | Lucien Posman | HEDEN AAN 40% !!! (2019, creatie) [3’] |
80 | Jean-Paul Dessy | Concerto concreto, pour piano et cordes (créé en 2018 pour les 60 ans de l’ORCW) / Alessandro Cervino, piano |
81 | Jacqueline Fontyn | Battements d’ailes |
82 | Paul Pankert | Just words |
83 | Marc Matthijs | Variations for Strings |
84 | Wim Hendrickx | In deep silence III |
85 | Leo Kupper | Litanea (1987, 18’) |
86 | Leo Kupper | Aviformes (2009, 14’) |
87 | Leo Kupper | Paroles sur langue, paroles sur lèvres (2005-2006, 14’) |
88 | Jean-Louis Poliart | Le vol de la Pipiestrelle froisse le voile de la nuit (2019, 7’48) |
89 | Roald Baudoux, Hugues Peeters | Tympocaïne 200: Performance de musique électronique en direct |
90 | Loup Mormont | Ultramarine (2019, 10’) |
91 | Adrien Glineur | Atlantis (2019, 8’) |
92 | Victor Outters | Sans ailes (2018, 7’) |
93 | Valentin Becmann | Faites entrer les colibris (2017, 8’) |
94 | Dirk Veulemans | Keeping Track (2012, 14’) |
95 | Todor Todoroff | Voices Part III (création) (2020, 12’) |
96 | Pierre Froidebise | Stèle pour Sei Shonagon |
97 | Willem Kersters | Concertino op.2 pour Hautbois et cordes |
98 | Victor Legley | 3 Pièces pour orchestre op. 57 |
99 | Hao-Fu Zhang | Les Méandres du Fleuve Jaune (nouvelle version/ création) |
100 | Stéphane Orlando | Cristallisations secrètes (d’après Yôko Ogawa, création) |
101 | Karel Goeyvaerts | ‘Mon doux pilote’ van |
102 | Danielle Baas | ‘Udi Bimpe?’ |
103 | Irma Bilbao | ‘Kritsa’ |
104 | Jean Absil | ‘Alcools’ |
105 | Michel Fourgon | Variations |
106 | Jacqueline Fontyn | “Lieber Joseph” |
107 | Désiré Pâque | Trio no. 3 |
108 | Jan Kuijken | Pièce pour trio |
109 | Eugène Ysaÿe | Sonate n°4 en mi mineur |
110 | Loris Douyez | E.Y. |
111 | Jean-Paul Dessy | Isaïe |
112 | Frederik Neyrinck | Gestalt VIII (2013, 11′) |
113 | Luc Brewaeys | Painted Pyramids (2006–2008, 16′) |
114 | Filip Rathé | Avec diamants extrêmes (2009–2019, 7′) |
115 | Jean-Luc Fafchamps | Lettre Soufie: Sh(în) (2009, 13′) |
116 | Jasper & Jasper | (Jasper van Paemel & Jasper Braet) Performance de musique électronique en direct |
117 | Karel Goeyvaerts | Video interview met Karel Goeyvaerts(6’46) |
118 | Karel Goeyvaerts | Compositie 4 met dode tonen (9’13”)/ Compositie 5 met zuivere tonen (2’41”)/ Compositie 7 met convergerende en divergerende niveaus (1’29”) |
119 | Karel Goeyvaerts | De stemmen van de Waterman – 8 x basklarinet waarvan 1 klarinet live (1985, 9′) |
120 | Joris De Laet | Vidéo de présentation du travail de Joris De Laet (5’) |
121 | Joris De Laet | Etudes aux Inattendus (2012, 8’26) |
122 | Joris De Laet | Au plus de soleil, au plus de bruit (2019, 13’) |
123 | Dimitri Coppe | Effervescence (2006, 15’47) |
124 | Noé Voisard | Minuit (2018, 11’) |
125 | Florian Pascal | Rebondi (2018, 7’) |
126 | Lou Touchard | Empreinte (2019, 9’) |
127 | Unreal Brotherface | Twitch#3 (création) Stephan Dunkelman (électroacoustiques) – Jean-Jacques Duerinckx (saxophones) |
128 | J.L. Fafchamps | |
129 | C. Ledoux | |
130 | S. Orlando | |
131 | J.M. Rens, … | |
132 | Luc Brewaeys | Une mini exposition sur la vie et l’oeuvre de Luc Brewaeys. |
133 | Jean-Luc Fafchamps | Projection de «Insyriated» avec la musique de Jean-Luc Fafchamps |
134 | Chris Ruebens | Fantasy No 1 (6′) |
135 | Raymond Moulaert | Rhapsodie (10′) |
136 | Jean Absil | Quatre Pieces op. 150 (7′) (Barcarole en Scherzetto) |
137 | Jan Sanen | Preludyanse (7′) |
138 | Tim Finnoulst | Reflections On Yesterday (5′) |
139 | R. Dyens | arr. sur Jacques Brel (Chanson Des Vieux Amants |
140 | André Souris | Quelques airs de Clarisse Juranville, cantate pour Quatuor à cordes, piano et soprano (texte de Paul Nougé) |
141 | Paul-Baudouin Michel | Terza Rima |
142 | Jean-Luc Fafchamps | The Wave |
143 | Jeroen d’Hoe | Myriad |
144 | Apolline Jesupret | (En cours de création) |
145 | Jean-Philippe, Collard-Neven | (piano) Jazz improvisé sur compositions originales |
146 | Bart Quartier | (vibraphone) Jazz improvisé sur compositions originales |